3 psychologické efekty, které musí každý web designér vyzkoušet

Osvojte si psychologické aspekty ve webdesignu a poznejte to, jak lidé na internetu přemýšlí a co je dokáže přesvědčit k dokončení stanoveného cíle.

3 psychologické efekty, které musí každý web designér vyzkoušet

Webová psychologie je neodmyslitelnou součástí vývoje. Dokáže pozitivně ovlivnit chování návštěvníků tak, aby provedli akci, která je pro nás žádaná. Vaše designy budou úspěšné a pro klienta zajistíte efektivnější návratnost investice.

Efekt sériové polohy

Efekt sériové polohy popisuje to, jak je naše paměť ovlivněná tím, v jakém pořadí jsou podávané informace. Nejlépe si pamatujeme první a poslední položky. Těžko si pamatujeme prostřední položky, protože je náš mozek vyhodnocuje jako méně důležité.

Jak efekt sériové polohy využít

Skvělým příkladem jsou prodejní stránky (landing page). Většinou obsahují seznamy výhod nebo důvodů proč produkt koupit. Pokud ty zásadní body zmíníte na začátku a na konci, je větší pravděpodobnost, že návštěvník provede nákup (nebo jinou akci).

💡 Tady funguje i efekt aktuálnosti - náš mozek si nejvíce pamatuje poslední věc, kterou si přečetl. Pokud chcete návštěvníky přesvědčit, na poslední místo v seznamu vložte nejsilnější důvod ke koupi (nebo k jinému cíli).

Dalším příkladem je menu. Víme, že jsou určité zažité asociace, které není dobré měnit (např. kontakt jako poslední položka). Na ostatní položky můžeme jít psychologicky. Klient chce zvýšit své prodeje v určitém segmentu - my mu v tom můžeme pomoci tím, že nejdůležitější položky dáme na první a poslední místo.

💡 A tady většinou uplatňujeme efekt prvenství. Pokud máme těch položek mnoho (například stromové menu v e-shopu), návštěvník bude pravděpodobně z výběru unavený. Nejdůležitější položky proto dáváme jako první – nespoléháme na to, že dojde až na poslední položku.

Efekt izolace

Také známý jako efekt Von Restorff (podle vědce Hedwig von Restorffa) předpovídá, že když je přítomných více podobných objektů, s největší pravděpodobností si zapamatujeme ten, který vyčnívá.

Určitě vás jako první napadne CTA - tlačítka s výzvou k akci, které designujeme kontrastně. To ale není jediný příklad použití tohoto efektu.

Určitě jste to viděli na mnoha webech používající např. cenové balíčky. Ten nejoblíbenější a nejprodávanější je zvýrazněný od zbytku. Pravděpodobně i vy jste si při rozhodování zapamatovali nejvýraznější položku.

💡 Zaznamenali jste cenové balíčky, kde je první položka ta nejdražší? I toto je psychologický tah (který nás pronásledoval už jako malé děti koukající se na teleshopping). Když uvidíme drahou položku jako první, vzbudí to v nás šok. Další levnější položky pak vnímáme za dostupnější, než ve skutečnosti jsou a mají pozitivní efekt na nákupní chování.

Těch příkladů použití tohoto psychologického efektu je nespočet. Dá se říci, že je jeden z nejpoužívanějších. Můžete jej například využít pro zvýraznění videí v galeriích, kategoriích blogových článků nebo specifických produktů.

Gamifikace

Gamifikace je proces vkládání herních funkcí a prvků do neherních webových stránek nebo aplikací. Nemusí to být ale nutně jen to. Ukážeme si to na konkrétních příkladech. Použití gamifikace může vylepšit celkový dojem ze služby / produktu a tím motivovat návštěvníky ke konverzi.

Proč je gamifikace důležitá (nebo měla by být)

  • Zvyšuje účast. Z pasivního návštěvníka se stane aktivní a pokud je to pro něj příjemná uživatelská zkušenost, snadněji se promění v zákazníka.
  • Snižuje bounce rate. Bounce rate znamená, že návštěvník opustí stránku bez jakékoliv interakce. Gamifikace může být jeden z mnoha nástrojů, který přiměje návštěvníka na webu setrvat.
  • Vytváří loajalitu. Tím, že poskytneme důvod vrátit se, budujeme s návštěvníkem vztah a důvěru. Gamifikace pomáhá přeměnit „studené“ kontakty na „teplé“.

Je gamifikace novinkou?

Ne tak úplně. Gamifikace nás obklopuje už déle, ale poslední období se dál vyvíjí a tento termín se dostává do popředí nejednoho designéra nebo firmy. Možná jste už navrhli (nebo nakódovali) e-shopový konfigurátor, nasadili virtuální prohlídku a nebo vytvořili členskou sekci s bodovým hodnocením.

Toto všechno je svým způsobem gamifikace, která pasivního návštěvníka přeměňuje na aktivního a vytváří to v něm určitý dojem (z firmy, z produktu a služby).

Příklady gamifikace

  • Získávání odznaků za správně provedené testy z cizího jazyka a otevření další úrovně a větší komunity, kde můžete potkávat „sparing partnery“ pro konverzace.
  • Žebříček nejvíce svědomitých klientů výživového poradce, kteří si zapisovali do společné členské sekce své úspěchy. Ten nejlepší v daném měsíci získává jídelní plán na další měsíc zdarma.
  • Konfigurátor na sestrojení vlastního modelu letadélka.
  • Interaktivní kvíz, hádanky a další různé minihry na nejrůznější témata.
  • Hledání objektů na webové stránce (například e-shop s kravským mlékem dá návštěvníkům za úkol najít na stránce krávu a za odměnu získají 20% slevu na nákup).
  • Vyhrávání odznaků na diskuzních fórech (jako na Facebooku - např. „vizuální vypravěč“, „expert“, ..).
  • Animované prvky jako například u tohoto divadla, anebo u firmy distribuující veterinární produkty.
  • Různé webové hry (například toto).

Designui je místo, kam chodí zajímaví lidé z oboru tvorby webů a aplikací

40
+

Tolik společností s námi hledalo profíka

600
+

Tolik lidí je přihlášeno k odběru článků

2.9k
+

Členů ve FB skupině pro designéry a tvůrce