UI/UX mikro-případovka – Frustruje vás Facebook okno se zprávami?

UI/UX mikro-případovka – Frustruje vás Facebook okno se zprávami?

Okno se zprávami na Facebooku dokáže při zavírání potrápit. Zjistěte důvod. Proč to LinkedIn dělá lépe? Tyto 2 UX principy poslouží jako argumenty.

Už je to nějaký čas, co Facebook udělal zásadní redesign. Zpočátku se moc nepovedl. Lidé si na návrh rozhraní stěžovali. Postupně Facebook nedostatky odstraňoval – například obří velikosti prvků.

Změnili jednu věc a doufal jsem, že ji napraví. Nestalo se. Říkal jsem si, že si na to zvyknu, protože ze začátku lidé na všechno nadávají, ale nakonec se přizpůsobí. Už je to nějakou dobu a stále jsem tomu nepřišel na chuť. O co jde? Vyskakovací okno se zprávami. Proč je podle mě špatně zpracované?

Vyskakovací okno se zprávami

Kdo používáte Facebook na počítači, pravděpodobně vám někdy od někoho přišla zpráva. V pravém dolním rohu vám vyskočí okno se zprávou. Chvíli si s danou osobu píšete a jakmile konverzace ustane, rozhodnete se okno skrýt, aby nezavazelo.

Změna zavírání okna

Klikáte na horní část okna s tím, že ho chcete zavřít, a ono nic. Roky se okno takto zavíralo. Byl to zaběhlý vzor, který se používá na jiných webech a aplikacích. Horní část totiž evokuje jakousi „rozevíratelnou“ záložku. Je intuitivní pokusit se na ni kliknout a okno zavřít.

Facebook zrušil zavírání okna se zprávami kliknutím do jeho prázdné oblasti v horní části.

Od doby, co Facebook redesignoval, se okno se zprávami chová jinak. Porovnejte chování toho stejného okna na LinkedInu. Které snadněji zavřete?

LinkedIn má oproti Facebooku nastavené vhodnější chování zavírání okna se zprávami. Kliknutím do jeho horní části se zavře.

Zavírání křížkem

Když chcete na Facebooku zavřít okno se zprávou, musíte myší najet na pravý horní roh okna a trefit křížek. Ideálně byste měli být schopni zavřít okno kliknutím na celou jeho horní část.

Já se pokaždé spletu. Když chci okno zavřít, vždy klikám do prázdného místa někde ve středu horní části. Když zjistím, že se nic neděje, až poté hledám křížek a klikám. A tu stejnou chybu dělám neustále dokola.

Neznamená to, že je okno špatně navržené? Jsem snad jediný, kdo to s tím zápasí? Proč toto chování Facebook změnil?

Pojďme si ukázat argumenty, proč je předchozí řešení, které má LinkedIn, lepší. Obhájit řešení nám pomůžou 2 designové principy:

1) Fittův zákon (Fitts’s Law)

Fittův zákon nám říká:

To, jak rychle a efektivně klikneme na požadovaný cíl, záleží na jeho velikosti a vzdálenosti.

Cíl = prvek, kterým zavřeme okno zprávy. Bavíme se tedy buďto o celé horní části okna nebo o tlačítku s křížkem.

Podle Fittova zákona:

  • a) Cíl musí být dostatečně velký, abyste na něj snadno a rychle zamířili myší a klikli. Na co rychleji a snáze kliknete? Na malý křížek? Nebo na velký obdélník představující horní část celého okna se zprávami?
Větší plochu snadněji trefíte myší.
  • b) Cíl musí mít kolem sebe dostatek místa pro kliknutí. To abyste neudělali chybu a neklikli omylem někam jinam. Kdy se spíše spletete? Při snaze kliknout na malý křížek, vedle něhož je několik dalších akcí? Nebo při kliknutí na rozlehlejší plochu horní části okna?
Celá klikatelná plocha okna nabízí více prostoru, kam můžete kliknout. Např. středovou část trefíte snadněji než jedno malé tlačítko, jehož zamíření zabere více času, protože vynaložíte více úsilí, abyste neklikli vedle.
  • c) Cíl musí být umístěn v rozhraní tak, abyste ho myší pohodlně zamířili. Musí být co nejblíže od místa, kde jste dokončili poslední akci. K cíli se musíte dostat co nejrychleji. Opět se zamyslete, která z variant je přívětivější? U které urazíte myší kratší dráhu?

2) Jakobův zákon (Jakob’s Law)

Jakobův zákon nám říká to, že lidé tráví čas na jiných webech a aplikacích, a tak předpokládají, že váš web nebo aplikace bude fungovat podobně. Mají určitá očekávání. Lidé jsou na něco zvyklí, a proto je lepší držet se zaběhlých vzorů. Na začátku jsem popisoval, že jsem byl zvyklý na určité chování okna se zprávami. A stále jsem. Preferuji ho. Ale Facebook se rozhodl chovat jinak.

  • Uživatelé přenášejí svá očekávání, která si vytvořili z používání jiných podobných produktů, které vypadají podobně. Já si očekávání přenesl ze staré verze Facebooku na novou. Nebo třeba ze zmiňovaného LinkedInu. A jsem frustrovaný, když to není podobně.
  • Když využijete zaběhlých vzorů, uživatelům ulehčíte život. Když jim nehodíte klacky pod nohy, budou se soustředit na opravdu důležité akce. Nebudete je brzdit učením nového chování aplikace.

Záleží na testování

Samozřejmě teď je otázka, jestli má stejný problém většina lidí nebo jen já. A to už bude vědět samotný Facebook. Tedy v případě, že chování uživatelů u této komponenty testoval.

Nerozumím tomu, proč Facebook toto chování zrušil. Kdybyste někdo znali důvod, rád si ho poslechnu. Stejně tak budu rád, když mi dáte vědět, jestli to cítíte stejně.

Designui je místo, kam chodí zajímaví lidé z oboru tvorby webů a aplikací

40
+

Tolik společností s námi hledalo profíka

600
+

Tolik lidí je přihlášeno k odběru článků

2.9k
+

Členů ve FB skupině pro designéry a tvůrce