Co je to Hickův zákon a jak ho vyžít při návrhu webu nebo aplikace? Podívejte se na 3 příklady.
Při návrhu webu nebo aplikace jde o čas. Každá sekunda, kdy musí uživatel přemýšlet, znamená přidání špetky frustrace. Znáte Hickův zákon?
Hickův zákon - s rostoucím počtem možností roste reakční doba
Ať už při běžných denních úkolech, tak při průchodu uživatelského rozhraní provádíte akce a snažíte se splnit cíle. Abyste byli efektivní a rychlí, je zapotřebí, aby prostředí nebo rozhraní bylo dostatečně jednoduché. Čím složitější bude, tím pomaleji vykonáte požadované akce. V takových případech pak stoupá kognitivní zátěž a člověk je zahlcen.
To, jak rychle se rozhodnete, záleží na počtu možností. Při každém rozhodování musíte přečíst obsah, zpracovat informace a zamyslet se, která volba je pro vás ta nejvhodnější. Když budete mít na výběr příliš mnoho voleb, objeví se rozhodovací paralýza a pravděpodobně si nevyberete ani jednu volbu. S rostoucím počtem možností roste reakční doba, a to logaritmicky = Hickův zákon.
Jak využít Hickův zákon při návrhu a tvorbě webu nebo aplikace?
- Na Hickův zákon si vzpomeňte, kdykoliv vyžadujete po lidech, aby se rozhodli a vybrali jednu z možností. Snažte se snížit počet voleb, čímž zjednodušíte uživatelské rozhraní, zrychlíte rozhodování a snížíte riziko udělání chyby (např. výběr ze seznamu).
- Zamyslete se, jaké akce jsou klíčové a které musí uživatel vykonat opravdu rychle. Ne vždy je potřeba Hickův zákon nutně využít. U procesů, které vyžadují velké úsilí, čtení a zpracování mnoha informací, nebude Hickův zákon moc fungovat.
- Zjednodušujte všechno, co jde. Avšak nepřežeňte to. Zjednodušení nesmí zkomplikovat zpracování informací.
- Příliš mnoho položek roztřiďte do kategorií (položky v navigaci).
- Dlouhé procesy zjednodušte tak, že je roztříštíte do více krokových obrazovek (např. dlouhé formuláře).
3 příklady využití Hickova zákona
1. Navigace
Mnoho položek v navigaci rozdělte do kategorií.
2. Výběrové seznamy
Dlouhé seznamy, ze kterých vybíráte, maximálně zkraťte.
3. Rozdělení nákupního procesu
Nákupní proces na e-shopech rozdělte do více kroků.