Hickův zákon (Hick’s Law) pro návrh webu a aplikace

Hickův zákon (Hick’s Law) pro návrh webu a aplikace

Co je to Hickův zákon a jak ho vyžít při návrhu webu nebo aplikace? Podívejte se na 3 příklady.

Při návrhu webu nebo aplikace jde o čas. Každá sekunda, kdy musí uživatel přemýšlet, znamená přidání špetky frustrace. Znáte Hickův zákon?

Hickův zákon - s rostoucím počtem možností roste reakční doba

Ať už při běžných denních úkolech, tak při průchodu uživatelského rozhraní provádíte akce a snažíte se splnit cíle. Abyste byli efektivní a rychlí, je zapotřebí, aby prostředí nebo rozhraní bylo dostatečně jednoduché. Čím složitější bude, tím pomaleji vykonáte požadované akce. V takových případech pak stoupá kognitivní zátěž a člověk je zahlcen.

To, jak rychle se rozhodnete, záleží na počtu možností. Při každém rozhodování musíte přečíst obsah, zpracovat informace a zamyslet se, která volba je pro vás ta nejvhodnější. Když budete mít na výběr příliš mnoho voleb, objeví se rozhodovací paralýza a pravděpodobně si nevyberete ani jednu volbu. S rostoucím počtem možností roste reakční doba, a to logaritmicky = Hickův zákon.

Jak využít Hickův zákon při návrhu a tvorbě webu nebo aplikace?

  • Na Hickův zákon si vzpomeňte, kdykoliv vyžadujete po lidech, aby se rozhodlivybrali jednu z možností. Snažte se snížit počet voleb, čímž zjednodušíte uživatelské rozhraní, zrychlíte rozhodování a snížíte riziko udělání chyby (např. výběr ze seznamu).
  • Zamyslete se, jaké akce jsou klíčové a které musí uživatel vykonat opravdu rychle. Ne vždy je potřeba Hickův zákon nutně využít. U procesů, které vyžadují velké úsilí, čtení a zpracování mnoha informací, nebude Hickův zákon moc fungovat.
  • Zjednodušujte všechno, co jde. Avšak nepřežeňte to. Zjednodušení nesmí zkomplikovat zpracování informací.
  • Příliš mnoho položek roztřiďte do kategorií (položky v navigaci).
  • Dlouhé procesy zjednodušte tak, že je roztříštíte do více krokových obrazovek (např. dlouhé formuláře).

3 příklady využití Hickova zákona

1. Navigace

Mnoho položek v navigaci rozdělte do kategorií.

2. Výběrové seznamy

Dlouhé seznamy, ze kterých vybíráte, maximálně zkraťte.

3. Rozdělení nákupního procesu

Nákupní proces na e-shopech rozdělte do více kroků.

Designui je místo, kam chodí zajímaví lidé z oboru tvorby webů a aplikací

40
+

Tolik společností s námi hledalo profíka

600
+

Tolik lidí je přihlášeno k odběru článků

2.9k
+

Členů ve FB skupině pro designéry a tvůrce