
UI je jako labyrint. 1 cesta vede skrz. Co udělat pro to, aby uživatel průchod nevzdal?
Uživatelská rozhraní jsou jako labyrint. Existuje pouze jedna cesta. Podobně jako v UI. Jak provést uživatele rozhraním, aby nebyl zmatený?
Opouští zákazníci váš web příliš brzy? Máte málo poptávek či objednávek? Vyzkoušejte zcela jednoduchý, ale účinný test a naučte se udržet zákazníka na svém webu.
Prodáváte na webu produkt nebo službu? Pak je zásadní, aby se na přistávací stránce zákazník téměř okamžitě dozvěděl, co mu prodáváte a co mu váš produkt nebo služba přinese. Pokud to neuděláte, web velmi brzy opustí.
První jedna až dvě sekce webu jsou zásadní a rozhodují o tom, jestli vám dá zákazník šanci nebo odejde.
Design a optimalizace konverzního poměru je sice mezioborová disciplína, ale nemusíte být úplný profík, abyste se naučili zlepšit homepage nebo landing page vašeho webu. Za chvíli vám ukážu, jak si si ho otestovat a co byste si měli pohlídat, aby vám z něj zákazníci neodcházeli.
Vždy byste se měli snažit o to, aby zákazník během 5 vteřin našel všechny potřebné informace o tom, co nabízíte a jaké výhody může získat.
5vteřinový test – tak se nazývá testovací metoda uživatelského výzkumu, kdy od uživatelů sbíráte jejich první dojmy o webu. Cílem je otestovat a změřit, jak rychle návštěvníci webu pochopí, co nabízíte, prodáváte nebo jakou myšlenku se snažíte komunikovat.
Existují studie, že návštěvníci na webu stráví pouze několik sekund, aby vyhodnotili, jestli na něm zůstanou nebo odejdou. Prvních 5–10 vteřin je kritických.
Ze zkušeností vyplývá, že pokud by test by delší než 5 vteřin, začnou účastníci hodnotit podobně jako designér. Všímali by si zbytečně detailů, na které by se normálně nezaměřili a určité informace by si mohli špatně vyložit. Pět vteřin je proto akorát.
Na otázky se můžete ptát buď přímo a nebo se můžete pokusit účastníky navést, aby vám odpověděli sami od sebe.
Hlavní důležité otázky
Doprovodné otázky
Důležité je, abyste uživatelům dopředu NEřekli, co se bude dít po 5 vteřinách. Chtějte po nich pouze po prohlédnout si web. Nic víc. Neříkejte jim, že si budou muset něco zapamatovat. Ovlivnilo by to výsledky testu. Potřebujete získat opravdu první dojmy a nezkreslené reakce.
Vaši potenciální zákazníci řeší problém. Hledají řešení. Pokud se vám podaří dostat je na váš web a nabídnete jim ho, máte vyhráno… Tedy skoro…
Teď musíte zákazníky přesvědčit, aby se na vašem webu zdrželi. Toho dosáhnete tehdy, pokud jasně pochopí obsah. Jinak odejdou.
5vteřinový test první sekce stránky webu velmi rychle odhalí, zda informacím zákazníci rozumí. Pokud jsou výsledky z testování špatné, zaměřte se na optimalizaci. Existuje mnoho tipů a zdrojů, kde se můžete naučit vypilovat prodejní stránku.
Abyste udrželi zákazníky na webu, dodržte následující rady:
Pro 5sekundový test nepotřebujete extra speciální publikum. V podstatě to může být kdokoliv. Jen nesmí vědět, jaký test budete provádět. Oslovte zákazníky, kolegy, partnery, kamarády, …
Účastníkům testu můžete osobně ukázat reálnou stránku webu, napočítat do pěti a pak ji skrýt.
Stejně tak jim můžete ukázat jen obrázek návrhu webu. Neukazujte jim celý soubor se všemi návrhy stránek. Ukažte jim pouze výstřižek jedné konkrétní stránky.
Existují také online služby, kde si vytvoříte instanci testu, nahrajete obrázek webu a otázky. Odkaz s testem pak pak rozešlete respondentům na dálku.
Mezi nejznámější a nejrozšířenější online služby pro testování patří asi UsabilityHub, který kromě 5vteřinového testu, obsahuje i další testovací metody.
🔥 Tip: 5vteřinový test se hodí nejen na první sekce přistávací stránky webu, ale i na hodnocení jiných jeho částí, na obrazovky mobilní aplikace, konkrétních grafických prvků, rozložení nebo třeba prezentací, apod.
Optimalizace první sekce vstupní stránky webu je důležitým krokem k prodeji na vašem webu. Je to jako s přijímacími zkouškami na školu. Teprve až je úspěšně splníte, dostanete šanci ukázat, co ve vás je. Dříve ne. Věnujte první sekci webu čas a postupnými kroky se ji naučte zlepšit.