Sdílené koloběžky, vizuální smog města

Sdílené koloběžky, vizuální smog města

V posledních letech se po velkých městech rozmohl nešvar sdílených koloběžek. Proč kazí prostředí a tvář města?

Vzpomínáte si na 90. léta a přelom tisíciletí? Když přišla svoboda v podnikání, všichni se do něj pustili po hlavě. Každý chtěl rozjet svůj podnik a snažil se protlačit své produkty a služby co nejhlasitěji a nejviditelněji.

Ve městech jezdila auta, která pouštěla své znělky, aby prodala natěšeným domácnostem pár nanuků, začaly se objevovat reklamní bannery u butiků s oblečením, obchody se polepovaly cedulemi s křiklavými nápisy, restaurace otevírali zahrádky se slunečníky, které vzdávaly hold spřízněným pivovarům.

Zdroj: google.com

Města začala hýřit barvami. Myslíte, že to vypadalo vábně? Bohužel ne. Obory týkající se designu a estetiky se k nám začaly dostávat relativně nedávno. Lidé si postupně začali uvědomovat, že velké barevné cedule plné textu nejsou to pravé ořechové. Tolik barev najednou prostě nevypadá dobře a nevlídně působí na své okolí.

Zdroj: google.com

Říká se tomu vizuální smog. Podívejte se na stránku o vizuálním smogu, kde je to vysvětleno podrobněji.

Na druhou stranu mi přijde, že se nám daří s vizuálním smogem v poslední době bojovat. Začal jsem si všímat, že restaurace a obchody mění barvy nápisů a cedulí za neutrální. Nejenže to vypadá lépe, ale navíc poutače zapadají více do prostředí a chodu města a nekazí tak estetiku ulic.

Zdroj: google.com

Bohužel bychom se neměli radovat předčasně. Objevil se totiž jiný problém. Problém se sdílenými koloběžkami.

Nástup sdílených koloběžek

V momentě, kdy se vizuální smog dařilo potlačovat, objevil se další rušivý prvek. Tím jsou sdílené koloběžky. Někdo je miluje, někdo nesnáší. Přestože podporují skvělou myšlenku, tak zatím přináší více škody než užitku.

Zdroj: google.com

Sdílené koloběžky přispívají vizuálnímu smogu

Čím více se stávají koloběžky populární, tím více firem s nimi vstupuje na trh. Každá firma si definuje svoji značku. Taková značka pracuje samozřejmě se svými barvami. Jedna používá barvu zelenou, druhá modrou a třetí červenou nebo žlutou. Čím více firem, tím více barviček.

Zdroj: google.com

Teď si představte, že každá firma rozsype po městě hromady svých koloběžek. Přijde vám to vkusné? Ne. Nepůsobí to dobře. Ostré křiklavé barvy působí neesteticky.

Zdroj: google.com

Barvy těchto dopravních prostředků ovlivňují své okolí a vizuálně i fyzicky narušují veřejný prostor měst. Kazí celkový prožitek z ulic města. A v historických částech měst to platí dvojnásob.

Zdroj: facebook.com

Jak tedy situaci napravit? Firmy by měly začít používat neutrální barvy, jako jsou černá, šedá, béžová apod. Tyto barvy totiž nepřicházejí tak moc do konfliktu s barvami okolních objektů a lépe tak do ulic města zapadají.

Sdílené koloběžky narušují pohyb ve městě

Oblast designu se zbývá nejen návrhem vzhledu produktu, ale i fungováním služeb. Je potřeba si uvědomit, že koloběžka je nejen produkt, ale i služba. Nestačí jen správně navrhnout barvu koloběžky. Důležité je také navrhnout, jak se má koloběžka používat. S jakými problémy se při jejich (ne)používání lidé potýkají?

Koloběžky otravují život mnoha občanům. Uživatelé je staví na místa, kam nepatří. Záměrně jimi blokují objekty, cesty, chodníky. I stojany s koloběžkami mnohdy zavazí a ukrajují kus veřejného prostoru. Především firmy by se měly zaměřit na to, jak tyto problémy při používání koloběžek vyřešit. Pokud to neudělají, brzy na to doplatí.

Zdroj: google.com

Myslím si, že hlavně města by měla zasáhnout a začít firmy s koloběžkami korigovat. Vedení měst by měla nastavit hranice a pravidla. Firmám s koloběžkami jde především o byznys, a dokud budou vydělávat, nebudou se zajímat o skryté problémy.

Koloběžky by neměly kazit chod města a tvář ulic. Pokud mají mezi námi existovat, měly by se přizpůsobit, aby přinášely spíše užitek než starosti.

south

Heading

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

south
Mentoring pro UI designéry

Rozbory UI designů

Vytvořte si web bez nutnosti kódovat

Vytvořte si web
bez nutnosti kódovat